" Always remember to slow down in life ; live, breathe, and learn ; take a look around you whenever you have time and never forget everything and every person that has the least place within your heart. ".

Monday, March 28, 2011

--tips berhenti merokok--


  1. Target. Kalau nak buat apa-apa tapi tak ada target tak guna kan. Katakan target nak berhenti dalam masa 1-2 bulan.
  2. Set kan sebab nak berhenti dalam otak tu. Contohnya “aku nak berhenti merokok sebab rokok mahal sgt da...bek ak smpn duit bli ap yg ak nk ke..” atau pun ” aku nak berhenti merokok sebab nak jaga kesihatan “.
  3. had kan pengambilan rokok. Contohnya minggu ni tak boleh lebih dari setengah kotak. Minggu depan kurangkan kepada suku kotak dan kurangkan lagi di minggu seterusnya.
  4. Displinkan diri. Ikut perancangan pengambilan rokok yang anda tetapkan sendiri.
  5. Kunyah je sesuatu kalau dah tak tahan sangat.
  6. Kerap kan mandi.
  7. Gosok gigi sebab pudina yang ada pada ubat gigi boleh kurangkan rasa nak merokok.
  8. Dapatkan dorongan dari orang tersayang contohnya awek ke, Ibu atau pun isteri.
  9. Cuba sibukkan diri. Contohnya cuba lakukan sesuatu untuk mengelak dari terkenang akan si rokok.
  10. displin
  11. displin
  12. displin

Haaa. pendek kata displin tu sangat-sangat la penting. So bagi yang dah bersedia nak berhenti tu boleh cuba cara ni...biar lambat asalkan selamat...dengan cara ni tak payah la nak beli lozeng Niquitin ke ape ke..

5 comments: